מדידת מצב קיים לצורך תכנון

מדידת השטח של מצב קיים היא חשובה מאוד לתכנון מתאים, מדוייק ומקצועי. תכנית זו מאפשרת  להבין את המצב הקיים ולתכנן תכניות ופרויקטים חדשים עם הפרטים הדרושים והדיוק המתאים. כאשר מתכננים פרויקט חדש, כמו למשל בית, משרדים, בניין חדש, תשתיות או כל מבנה אחר,
יש צורך לדעת ולהכיר במדוייק את השטח והמצב הקיים כדי להתאים את הפרויקט לשטח המיועד.

בכל מקרה, חשוב לוודא שהמדידה מדויקת וכוללת את כל החללים והפרטים הרלוונטיים למטרת התכנון. לכן, כדאי לפנות למומחה בתחום המדידה (מודד מוסמך בעל ההסמכה והכלים הרלוונטים) כדי להבטיח שהמדידה מתבצעת בדיוק ובמקצועיות.
לאחר המדידה, יעביר המודד תכנית מדוייקת למגרש וסביבתו, בתכנית יש להטמיע את גם את הסביבה הסמוכה למגרש על מנת לקבל את ההחלטות על אופן חיבור התשתיות הבייתיות לעירוניות כגון חשמל, מים, ביוב, מדרכות, כבישים וכו'

למעשה, מדידת מצב קיים היא השלב הראשון והחשוב בתכנון המבנה, מאחר שעל בסיס המידע שנקבל מהמדידה, נתחיל בתכנון כל המבנה והתשתיות.

טרם תחילת המדידה, על המזמין להדגיש בפני המודד המוסמך את מטרת המדידה ושימושה העתידית.
למדידת המצב הקיים בשטח, המודד משתמש במגוון כלים לפי הצורך והמטרה של המדידה. הכלים השימושי העיקרי למדידה בשטח עשויים לכלול

כיום מכשירי המדידה היעודיים ברובם כוללים נתוני GPS אשר ישמש את המודד לקביעת מרחקים, מיקומים וגבהים באמצעות קוארדינטות במרחב ויעבירו מידע מדוייק לאדם שיצטרך נתונים אלה.

במידה ומדידת המצב הקיים נועד לצורך תכנון של המבנה, יעביר המודד את התכנית עם המדידות המדוייקות למתכנן שבדר"כ הינו אדריכל הפרויקט.
התכנית תהיה משורטטת בדר"כ בתוכנת תכנון, בקובץ DWG  על מנת שהמתכנן ידע ויתכנן את תכניות המבנה על גבי אותה תכנית מדידה ובכך ימנע מטעויות.
לרוב, יודע המודד את חוקיות השטח המבנה ויודע להגדיר את גבולות המגרש, גבולות המבנה המותרים וכו' ומסמן זאת ע"ג התכנית.

במידה וההמדידה נועדה לצורך אישור סיום המבנה (טופס 4 אכלוס לאחר בניה) יכין המודד תכנית מדידת המצב הקיים של המבנה לאחר הביצוע על גבי המצב המתוכנן, ובכך ניתן להבחין אם יש חריגות בניה בין המתוכנן לקיים. 

במדידת שטחים, כמו גם במדידות אחרות, משתמשים במערכת קוארדינטות כדי לתאר את מיקום הנקודות במרחב. קוארדינטות הן מערכת נקודות ומספרים המציינים את מיקומן של הנקודות במרחב.

קוארדינטות נפוצות שבהן משתמשים במדידת שטחים הן קוארדינטות משוכללות, שכוללות שלושה מימדים: רוחב, אורך וגובה. במקרה זה, הקוארדינטות מציינות את מיקומם של הנקודות במרחב התלת-מימדי.

קוארדינטות נפוצות נוספות הן קוארדינטות ציר-מטרה, שמציינות את מיקומם של הנקודות על ציר יחיד בלבד, לרוב בציר האופקי או האנכי. ניתן גם להשתמש בקוארדינטות אחרות, כגון קוארדינטות מפה, שמציינות את מיקומן של הנקודות במרחב השטחי.

מטרת השימוש בקוארדינטות במדידת שטחים היא להבטיח כי כל הנקודות נמדדות בדיוק ובמקום הנכון במרחב. זה מאפשר לבנות מפות ותכניות מדויקות יותר של השטח ולתכנן בצורה יעילה יותר על ידי שימוש בכלים מתאימים לתכנון ובנייה.

חשוב מאוד: טרם בחירת המודד שיבצע פעולת המדידה, יש לדרוש ממנו רישיון מודד מוסמך.

שתפו אחרים

Facebook
Print
Email
WhatsApp

*על מנת שנוכל לשפר את חווית הגלישה והמידע באתר, נשמח לשמוע הערות למידע וחווית האתר. * אין לראות במידע באתר זה כיעוץ מקצועי ואין לעשות שימוש במידע המוצג באתר זה חוות דעת מקצועית.

עוד באותו נושא

מה זה טיח?

טיח הוא חומר גמר עיקרי בבנייה המודרנית והמסורתית, המשמש למגוון מטרות, כולל איטום ובידוד,

קרא עוד »

משפצים?! מידע שיכול לעזור:

אחרונים בפורטל

טיפים לגינה

יכול לעניין אותך גם

ברכה על קביעת מזוזה – מסורת עם משמעות!
בונים עתיד בטוח: הצצה לעבודתו של מהנדס קונסטרוקציה
רוצים לחסוך כסף ואנרגיה? תעברו למחמם מים יעיל!
מה עושים עם תקלות חשמל לא צפויות?
מיגון אש פסיבי – מה זה ומי צריך את זה?
דילוג לתוכן