תלת ממד והדמיות פוטו ריאליסטיות

בשעה טובה! רכשתם מגרש, נכס ישן או שסתם בא לכם לבצע שיפוץ מקיף בבית. האם ידעתם שתוכלו לראות את החלום נרקם לנגד עינכם כבר בשלבי התכנון המוקדמים וזאת הרבה לפני שהתחלתם לבנות? זה חלק מתפקידי ההדמיה הממוחשבת. אז מה זו הדמיה בעצם? האם כל הדמיה היא טובה? האם יש רמות איכות להדמיות? מה הבדל בין מודל תלת ממדי לבין הדמיה פוטו ריאליסטית? למה בכלל צריך לבצע הדמיה ומה היתרונות בכך?

בעשור האחרון תחום התלת ממד וההדמיות התפתח בצורה עצומה ועשה קפיצת מדרגה משמעותית. עד לפני מספר שנים אדריכלים ואמנים ביצעו מודלים תלת ממדים עשויים קרטון ביצוע, פלסטיק ובד לבד באופן ידני – ממש הרכיבו את כל המבנה! דבר מרשים כשלעצמו אך דרש המון שעות ביצוע, מגוון רחב של חומרי גלם, עלות גבוהה במיוחד (3,000-50,000 ₪ ולעיתים יותר) ושיטה זו אינה גמישה לשינויים, מה שנבנה זה מה שיהיה כמעט בלי אפשרות לשנות את צורת המבנה או עיצובו לאחר שהושלם.

בשלב מסוים עם התפתחות הטכנולוגיה ותוכנות התלת ממד היה ברור שצריך משהו אחר, מהיר יותר, מדויק יותר, ריאליסטי והכי חשוב – שיהיה גמיש לשינויים גם לאחר סיום בניית המודל. כאן נכנסה לתמונה ההדמיה הממוחשבת.

 

 

 

אז מה היא הדמיה בעצם?

הדמיה היא תהליך ממוחשב שאותו מבצע אמן בתלת ממד (תלתיסט בסלנג המקצוענים). תהליך זה מציג מוצר/מבנה/תרחיש/סצנה אשר לא קיימים בעולם האמיתי. בהדמיות משתמשים במגוון תחומים כמו: רפואה, תעופה, תעשייה צבאית, עיצוב שיער, בניה עיצוב, אדריכלות ועוד. בתכנון וילה חדשה או בשיפוץ בית קיים נשתמש בהדמיה ממוחשבת עוד בשלבי התכנון המוקדמים, כך נוכל לראות הכל מראש ופחות לדמיין. יתכן שהאדריכל/מעצב שלכם הוא מעולה אך כיצד תראו את אשר עובר לו בראש? הרי לא תקנו את כל האריחים וחומרי הגמר, טיח, חלונות ודלתות שאגב יכול להיות שהם מאוד יפים ומעוצבים אבל האם הם מתאימים בייחד? ואם כן (הרי אמרנו שלקחתם מעצב טוב) אין אנחנו יכולים לראות במה מדובר ולהביע דעה? בעזרת הדמיה ממוחשבת ניתן לראות מס אופציות לעיצוב עם אריחים/ארונות/מטבחים ובעצם כל מה שעולה על רוחכם, לעשות הכל בזמן אמת עם המעצב/אדריכל שלכם בלי לקנות עדיין כלום וכך להיות שותפים מלאים בתהליך התכנון והעיצוב.

היום כבר ניתן לבצע הדמיות אינטראקטיביות ב-360 מעלות ולבצע סיורים וירטואליים, לצפות מרחוק בכל מכשיר בעל מסך וחיבור לאינטרנט ואפילו על ידי משקפי מציאות מדומה.

 

 

צריך לזכור גם שהדמיה צריכה להיות קרובה ככל שאפשר לעולם האמיתי על מנת שנוכל לקבל תוצאה טובה במציאות ובביצוע של הפרויקט על ידי שימוש בחומרי גמר אמיתיים שקיימים במלאי החנויות. פנטזיות ורעיונות גרנדיוזיים יתקבלו בברכה! אך האם ניתן יהיה לבצע אותם במציאות? אז כיצד ניתן לדעת האם הדמיה היא איכותית ו-"פוטו ריאליסטית"?
הדמיה טובה היא כזו שעל ידי הסתכלות ראשונית כמעט ולא יהיה ניתן לדעת האם זו הדמיה או צילום סטילס אמיתי. אמני תלת ממד טובים ממקמים חפצים ואובייקטים בצורה לא סימטרית ועקומה ומוסיפים "פגמים" (שריטות כתמים, וכו') לתמונות הסופיות על ידי תוכנות מתקדמות כמו "פוטושופ" כדי שהתמונה הסופית תיראה מציאות יותר, הרי בעולם האמיתי שום דבר לא מושלם באמת.

יש לציין שביצוע הדמיה פוטו ריאליסטית הוא תהליך ועל הלקוח להיות שותף מלא בהתקדמותו לדוגמא: השלב הראשון הוא הצגת הקובץ התלת ממדי ללקוח לקבלת הערות על צורת המבנה הראשוני והגולמי במשרד המתכנן או ע"י מחשב נייד בשטח. כך ניתן לראות עוד המון זוויות של המבנה, לחתוך מלמעלה ומהצד, אפילו לסייר בתוך המבנה ולא רק תמונה אחת סטטית. ניתן גם לבצע שינויים בשידור חי לראות את הכל קורה, ממש לחוות את החלום. ניתן גם  לשלוח תמונות מכל זווית שרק תרצו ללקוח ולתקשר עם האדריכל/מעצב שלכם מרחוק.

 

למעלה בתמונה העליונה: הדמיה ראשונית לחזית בסיסית וגולמית – לא הדמיה פוטו ריאליסטית כחלק מהבנת הקונספט העיצובי של המבנה. כאן לא רואים רקעים ושמיים, השתקפויות, חומרים אמיתיים ותאורה.
מתחת: תמונה מתוך הבית לאישור החלוקות הפנימיות וסידור הרהיטים (העמדת רהוט).

לאחר אישור הלקוח והבנתו הסופית את המבנה וחלקיו, העיצוב האדריכלי, חומרי הגמר וחלוקת החללים הפנימיים – ניתן לגשת לשלב הסופי של ביצוע ההדמיה והפיכת התמונה הראשונית להדמיה פוטו ריאליסטית. בשלב זה אומן התלת ממד ה"תלתיסט" מוסיף הגדרות לכל חומר וחומר, רקעים ושמיים, ציפורים, מכוניות, קרני שמש וכו' על מנת לגרום לתמונה להיראות מציאותית ככל האפשר. זוכרים מה אמרנו מקודם? ככל שהדמיה נראית מציאותית יותר – כך היא טובה ואיכותית יותר וזה אומר שהקדישו המון שעות עבודה ומחשבה כיצד לגרום לזה לקרות. יש עוד כמה פעולות חשובות המשפרות את מראה התמונה הסופית כמו: עיגול פינות לחפצים וקירות, הימנעות משימוש בחומרים שחוזרים על עצמם, תמונות וטקסטורות ברמה גבוהה, הגדרות צילום נכונות בתוכנה ובקיצור:

הדמיה פוטו ריאליסטית היא עבודת אמנות שדורשת כשרון עיצובי, שליטה מלאה במגוון תוכנות בתלת ודו ממד (יותר מ-3), במושגים מעולם הצילום, הבנה מוחלטת וידע רב בתחום התכנון האדריכלי ועיצוב הפנים, ראיה מרחבית מפותחת ושעות עבודה מרובות.

יתרונות בולטים וחשובים בשימוש בתוכנות תלת ממד בכלל ובהדמיות פוטו ריאליסטיות בפרט:

  • לא קונים "חתול בשק". רואים את כל תהליך התכנון והעיצוב קורה לנגד עיננו, מביעים דעה ומשנים תוך כדי תנועה.
  • כלי שיווקי בעל פוטנציאל מכירתי אדיר. תמונה אחת שווה אלף מילים.
  • אפשרות לגילוי טעויות תכנוניות ותיקונן במרחב הווירטואלי במחשב ולא בשטח אחרי ביצוע – חוסך המון כסף, זמן וכאבי ראש.
  • עלות מול תועלת. עלות הדמיה פוטו ריאליסטית היא זניחה ונמוכה משמעותית לעומת הנזק שעלול להיגרם ללא ביצוע ההדמיה (לעיתים נזק של עשרות אלפי שקלים ואף יותר).
  • "לחזות את העתיד". תוצאות מתקבלות הרבה לפני תחילת תהליך הבנייה ואינן תלויות בו.מאמר זה באדיבות הנדסאי אדריכלות: תומר צרפתי – אדריכלות ועיצוב פנים.

שתפו אחרים

Facebook
Print
Email
WhatsApp

*על מנת שנוכל לשפר את חווית הגלישה והמידע באתר, נשמח לשמוע הערות למידע וחווית האתר. * אין לראות במידע באתר זה כיעוץ מקצועי ואין לעשות שימוש במידע המוצג באתר זה חוות דעת מקצועית.

עוד באותו נושא

מה זה טיח?

טיח הוא חומר גמר עיקרי בבנייה המודרנית והמסורתית, המשמש למגוון מטרות, כולל איטום ובידוד,

קרא עוד »

דלתות פנים

סוגי דלתות פנים בשנים האחרונות, תעשיית הבנייה והעיצוב הפנים בישראל עוברת שינויים משמעותיים. כחלק

קרא עוד »

משפצים?! מידע שיכול לעזור:

אחרונים בפורטל

טיפים לגינה

יכול לעניין אותך גם

ברכה על קביעת מזוזה – מסורת עם משמעות!
בונים עתיד בטוח: הצצה לעבודתו של מהנדס קונסטרוקציה
רוצים לחסוך כסף ואנרגיה? תעברו למחמם מים יעיל!
מה עושים עם תקלות חשמל לא צפויות?
מיגון אש פסיבי – מה זה ומי צריך את זה?
דילוג לתוכן